Uitkeringsinfo.nl

Wilt u meer informatie over uw persoonlijke situatie? Of over uitkeringen en/of toeslagen in het algemeen? Uitkeringsinfo.nl verbindt u direct door met het UWV (90 cpm):

Bel nu!

Bel UWV

Op deze website lees je talloze artikelen over zaken als sociale zekerheid, uitkeringen en de rechten en plichten van zowel werkgevers als werknemers. De uitkeringswetgeving is echter complex en daarom zijn er in veel situaties uitzonderingsregels van kracht. Bel het UWV daarom als je met 100% zekerheid wilt weten waar je aan toe bent.

Zie je het antwoord op je vraag niet staan op Uitkeringsinfo.nl? Bel het UWV via 0900-0544 (90 cpm) om doorverbonden te worden met de telefonische helpdesk. Rechtstreeks contact met een medewerker verzekert je van een antwoord op al je vragen, waardoor je snel duidelijkheid hebt en niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Bel UWV over de Ziektewet

Een uitstekend voorbeeld van een uitkeringsaanvraag waarvoor soms aanvullend telefonisch contact vereist is, vormt de Ziektewet-uitkering. Dit type uitkering kenmerkt zich door een grote complexiteit en als werknemer dien je aan een waslijst aan criteria te voldoen voordat je in aanmerking komt voor de Ziektewet.

Wanneer er ook maar één voorwaarde is die niet op jouw situatie van toepassing is, komt de goedkeuring van je aanvraag al in het geding. Bel het UWV daarom zodra je ook maar enigszins twijfelt over je kansen bij het indienen van een aanvraag. Ook je werkgever kan hierin een ondersteunende rol vervullen en jou waar nodig van informatie en hulp voorzien.

Wanneer bel ik het UWV het best?

Veel mensen wachten tot het einde van de week voordat zij met de uitkeringsinstantie bellen, omdat zij zich dan herinneren dat ze dit verplichte telefoontje nog moeten afhandelen. Dit is echter niet verstandig, want elke dag dat je langer wacht, kan het langer duren voordat je aanvraag wordt verwerkt.

Bel het UWV daarom liefst aan het begin van de werkweek, zodat eventuele processen direct in gang kunnen worden gezet en jouw aanvraag geen onnodige vertraging oploopt. De openingstijden van de organisatie komen overeen met die van het gemiddelde kantoor; op werkdag bereikbaar tussen 8 en 5 en in het weekend gesloten.

Direct contact via 0900 telefoonnummer

Zoals zoveel grote organisaties, beschikt ook de uitkeringsinstantie over meerdere serviceafdelingen om mensen zoveel mogelijk op maat te kunnen bedienen. Logisch, want werknemers- en werkgeversproblematieken kunnen bijvoorbeeld zeer verschillend zijn van aard en het is dus goed wanneer helpdeskmedewerkers zich in een bepaalde thematiek specialiseren.

Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de organisatie middels de speciale webcare dienst. In tegenstelling tot als je belt, kun je jouw vraag hierbij niet richten aan een medewerker op een specifieke afdeling. Je moet er dus op vertrouwen dat je door de juiste persoon geadviseerd wordt. Ook duurt het antwoord op je vraag doorgaans langer dan via de telefoon.

Bel UWV snel en eenvoudig

Omdat een uitkering van levensbelang is voor jouw financiële situatie, wil je geen dag langer wachten met het aanvragen ervan. Wanneer je echter met bepaalde vragen zit, moeten deze eerst beantwoord worden voordat je je aanvraag kunt indienen. Wij raden je dan ook aan: bel het UWV, want dit is verreweg de snelste contactmogelijkheid in vergelijking met alternatieven.

Onze doorverbindservice verbind je direct door met het algemene nummer van het UWV, zodat je zeker weet dat je aan het begin van het keuzemenu instapt. Zo kun je alle stappen in het menu volgen om de juiste telefonist aan de lijn te krijgen. Alternatieve contactmogelijkheden zijn onder meer correspondentie via post of social media, maar hou hierbij rekening met een langere verwerkingstijd.

Lessen trekken uit operatie Basisregistratie Personen
De lessen die geleerd worden uit de operatie Basisregistratie Personen moeten niet alleen op de Basisregistratie Personen (BRP) worden toegepast maar ook worden besproken in de bredere context van het ministerie en de Rijksoverheid. Dat schrijft staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Raymond Knops aan de Tweede Kamer in de reactie op het rapport van de commissie BRP.

Oplossing voor ontvangers getto-uitkering
Er is een oplossing gevonden voor een groep van circa 300 overlevenden van de Tweede Wereldoorlog die van de Duitse overheid een uitkering ontvangen voor onbetaald werk dat zij tijdens de oorlog hebben verricht, de zogenaamde getto-uitkering. De oplossing geldt met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016.

Nederland EU-koploper vast en mobiel internet
Nederland is opnieuw de Europese nummer 1 als het gaat om de beschikbaarheid én snelheid van zowel vaste als mobiele netwerken voor internet, tv en telefonie. Dat blijkt uit de jaarlijkse, toonaangevende Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU die de digitale economie in kaart brengt.

Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Drs. H.J. (Hillie) Beentjes wordt hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ministerraad heeft ingestemd met de voordracht op voorstel van minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De benoeming gaat in op 1 augustus 2018.