Uitkeringsinfo.nl

Wilt u meer informatie over uw persoonlijke situatie? Of over uitkeringen en/of toeslagen in het algemeen? Uitkeringsinfo.nl verbindt u direct door met het UWV (90 cpm):

Bel nu!

Bel UWV

Op deze website lees je talloze artikelen over zaken als sociale zekerheid, uitkeringen en de rechten en plichten van zowel werkgevers als werknemers. De uitkeringswetgeving is echter complex en daarom zijn er in veel situaties uitzonderingsregels van kracht. Bel het UWV daarom als je met 100% zekerheid wilt weten waar je aan toe bent.

Zie je het antwoord op je vraag niet staan op Uitkeringsinfo.nl? Bel het UWV via 0900-0544 (90 cpm) om doorverbonden te worden met de telefonische helpdesk. Rechtstreeks contact met een medewerker verzekert je van een antwoord op al je vragen, waardoor je snel duidelijkheid hebt en niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Bel UWV over de Ziektewet

Een uitstekend voorbeeld van een uitkeringsaanvraag waarvoor soms aanvullend telefonisch contact vereist is, vormt de Ziektewet-uitkering. Dit type uitkering kenmerkt zich door een grote complexiteit en als werknemer dien je aan een waslijst aan criteria te voldoen voordat je in aanmerking komt voor de Ziektewet.

Wanneer er ook maar één voorwaarde is die niet op jouw situatie van toepassing is, komt de goedkeuring van je aanvraag al in het geding. Bel het UWV daarom zodra je ook maar enigszins twijfelt over je kansen bij het indienen van een aanvraag. Ook je werkgever kan hierin een ondersteunende rol vervullen en jou waar nodig van informatie en hulp voorzien.

Wanneer bel ik het UWV het best?

Veel mensen wachten tot het einde van de week voordat zij met de uitkeringsinstantie bellen, omdat zij zich dan herinneren dat ze dit verplichte telefoontje nog moeten afhandelen. Dit is echter niet verstandig, want elke dag dat je langer wacht, kan het langer duren voordat je aanvraag wordt verwerkt.

Bel het UWV daarom liefst aan het begin van de werkweek, zodat eventuele processen direct in gang kunnen worden gezet en jouw aanvraag geen onnodige vertraging oploopt. De openingstijden van de organisatie komen overeen met die van het gemiddelde kantoor; op werkdag bereikbaar tussen 8 en 5 en in het weekend gesloten.

Direct contact via 0900 telefoonnummer

Zoals zoveel grote organisaties, beschikt ook de uitkeringsinstantie over meerdere serviceafdelingen om mensen zoveel mogelijk op maat te kunnen bedienen. Logisch, want werknemers- en werkgeversproblematieken kunnen bijvoorbeeld zeer verschillend zijn van aard en het is dus goed wanneer helpdeskmedewerkers zich in een bepaalde thematiek specialiseren.

Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de organisatie middels de speciale webcare dienst. In tegenstelling tot als je belt, kun je jouw vraag hierbij niet richten aan een medewerker op een specifieke afdeling. Je moet er dus op vertrouwen dat je door de juiste persoon geadviseerd wordt. Ook duurt het antwoord op je vraag doorgaans langer dan via de telefoon.

Bel UWV snel en eenvoudig

Omdat een uitkering van levensbelang is voor jouw financiële situatie, wil je geen dag langer wachten met het aanvragen ervan. Wanneer je echter met bepaalde vragen zit, moeten deze eerst beantwoord worden voordat je je aanvraag kunt indienen. Wij raden je dan ook aan: bel het UWV, want dit is verreweg de snelste contactmogelijkheid in vergelijking met alternatieven.

Onze doorverbindservice verbind je direct door met het algemene nummer van het UWV, zodat je zeker weet dat je aan het begin van het keuzemenu instapt. Zo kun je alle stappen in het menu volgen om de juiste telefonist aan de lijn te krijgen. Alternatieve contactmogelijkheden zijn onder meer correspondentie via post of social media, maar hou hierbij rekening met een langere verwerkingstijd.

Eerste Kamer steunt bewaren kentekengegevens
Kentekengegevens van voertuigen die langs de openbare weg op bepaalde locaties een ANPR-camera passeren mogen vier weken worden bewaard. Een wet van die strekking is vandaag met ruime meerderheid door de Eerste Kamer aanvaard. ANPR (Automatic Number Plate Recognition) is van belang voor de opsporing van ernstige misdrijven waarbij pas later blijkt dat informatie over een voertuig een rol speelt. Dat kan het geval zijn bij plofkraken, ontvoeringen, mensenhandel en terrorisme. ANPR kan ook helpen bij de aanhouding van voortvluchtigen.

Brochure op maat voor werkgevers reservisten
Een aantal werknemers bij provincie en waterschap combineert het dagelijks werk met een parttime baan bij Defensie. Voor hen, hun leidinggevenden en collega’s is er nu een praktische ‘handreiking’ op maat. De brochures, vandaag officieel overhandigd, helpen bij het maken van goede afspraken. Ze tonen ook dat het mes aan 2 kanten snijdt.    

COA's Gerard Bakker beste overheidsmanager en Staatsbosbeheer beste overheidsorganisatie
Gerard Bakker, bestuursvoorzitter van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), heeft de prijs voor Beste Overheidsmanager van het Jaar gewonnen. Hij ontvangt de award omdat hij ondanks de enorme complexiteit van de opgave en de grote politieke en maatschappelijke impact de hoge instroom van asielzoekers in 2015 en 2016 op een verbindende en energieke manier het hoofd heeft geboden.

Reacties op Amsterdam als nieuwe vestigingsplaats EMA
Minister Bruno Bruins (VWS): ‘Dit is goed nieuws voor alle patiënten in Europa. De keuze voor Amsterdam betekent dat de EMA haar belangrijke werk ook na de Brexit ongestoord kan voortzetten. Nieuwe innovatieve medicijnen kunnen zonder vertraging toegang blijven krijgen tot de markt. Ook blijft EMA in staat snel en adequaat in  te grijpen als er problemen optreden met een middel. Beiden zijn van groot belang voor alle patiënten in Europa. Wij zijn heel blij dat Europa gekozen heeft voor de inhoud. Ik dank iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit mooie resultaat.'